Varsova vaihtokohteena

Vaihtoaika alkaa hiljalleen lähestyä loppuaan. Millään ei vielä malttais lähteä kotiin! Täällä vaan reissaillaan ja kuntoillaan ja hengaillaan kavereiden kanssa, mutta pakkohan arkeen on joskus palata.

Wienin kansalliskirjastoa ihmettelemässä

Kun tässä on kohta jo viisi kuukautta asusteltu ulkomailla ja eletty vaihtarielämää, haluan nyt listata Varsovan (ja ylipäätään Puolan) plussia ja miinuksia vaihtokohteena.

Plussat:

1. Täällä on halpaa! Ruoka, julkinen liikenne, matkustelu, harrastukset, kuntoilu... kaikki paljon halvempaa Suomeen verrattuna.

2. Matkusteluyhteydet muualle Eurooppaan on tosi hyvät (itse oon matkustanut täältä kuuteen maahan).

3. Opiskelu on aika käsienheiluttelua: vain yhdellä kurssilla annettiin toisinaan pieni kotitehtävä, ja monilla kursseilla ei oo ollenkaan lopputenttiä tai se on tosi helppo.

4. Ilmasto on melko sama kuin Suomessa, vähän vaan parempi ;) pitkälle lokakuuhun sai vielä kulkea ilman takkia, ja tällä hetkellä täällä ollaan plussan puolella, kun taas Suomessa paukkuu ennätyspakkaset.

5. Varsova on lähes parin miljoonan asukkaan pääkaupunki. Täällä ei tuu koskaan tylsää, koska aina tapahtuu jotain. Ravintoloita, kahviloita, baareja ja muita kivoja mestoja kuten kauppahalleja on pilvin pimein, ja hauskaa tekemistä löytyy mm. pakohuoneista, trampoliinipuistoista ja eläintarhasta.

6. Julkinen liikenne kulkee täällä erittäin hyvin ja useasti. Vaasassa kun myöhästyin bussista menin sisälle puoleksi tunniksi odottamaan seuraavaa, täällä ratikan missatessani oon pisimmillään joutunut odottamaan kokonaiset kuusi minuuttia.


Miinukset:

1. No onhan tää puolan kieli nyt aika mahdoton kaikkine heittomerkkeineen ja ääntämyksineen (tosin Suomihan taitaa olla yksi maailman vaikeimmista). Fun fact: Puolan pisin sana on Dziewięćsetdziewięćdziesięciodziewięcionarodowościowego! Tolle ei oo kyllä tullut tarvetta.

2. Puolalaisten englannin kielen taidot on aika heikot, tai ehkä kyse on vaan halusta. Joka tapauksessa palvelua ei aina tahdo saada englanniksi. Ongelmia aiheutti mm. yhtäkkinen silmätulehdus. Miten saada varattua lääkäriaika, kun kukaan puhelimeen vastaava hoitaja ei puhu englantia? Miten saada lääkäri ymmärtämään että ei, en tarvitse näöntarkastusta vaan ihan vain ne tipat? Ja ei, en tarkoita niitä silmiä laajentavia tippoja! Osa puolalaisista (etenkin pienemmissä kaupungeissa) suhtautuu muutenkin aika vihamielisesti ulkomaalaisiin. Onneksi itse meen ihan puolalaisesta (viimeksi tänään joku täti tuli höpöttelemään puolaksi bussipysäkillä), joten itseeni ei ole kohdistunut vihamielisyyttä.

3. Oppitunneilla on läsnäolopakko! Muutenkin opetus tuntuu enemmän koulumaiselta kuin suomalainen yliopisto-opiskelu. Kerroin myös opiskelukavereilleni suorittavani samalla pari kotiyliopiston kurssia etänä, ja reaktiot olivat hyvin hämmästyneitä. Miten muka voi opiskella jos ei ole paikan päällä? Se mysteeri on Suomessa aika hienosti ratkaistu.


Summa summarum, Varsova on ihana ja vaihtarielämä aivan parasta. Vaihtoon lähtö oli ehdottomasti elämäni paras päätös, oon saanut aivan mahtavia ystäviä ja kokemuksia ja nauttinut tästä ajasta täysillä. Mutta tää ei oo vielä ohi! Nautin vielä muutaman viikon ja kirjoitan sitten vasta haikeat lopputekstit ;)

Kommentit