Praha ja Łódź


Koska saimme pyhäinpäivän ansiosta nauttia pitkästä viikonlopusta marraskuun alussa, lähettiin kolmen hengen tyttöporukalla ihmettelemään Prahaa. Kaupunki oli yhtä kaunis kuin oon kuullutkin, harmi vaan että aurinko ei meidän reissun aikana pilkahtanut kertaakaan! Nautittiin silti UPEASTA arkkitehtuurista (vähän silmiä kirpas takas Varsovaan palatessa), herkullisista trdelnikeistä ja ihan vaan kaupungilla kiertelystä.

 
Menomatka taitettiin yöbussilla + junalla, joissa ei kyllä hirveästi nukuttu. Vaihto tapahtui neljältä yöllä Bohumínissa, jonka juna-asema näytti ajassa pysähtyneeltä aamuyöstä autiona. Seinällä oli vanhoja matkailuesitteitä, joista päättelin kaupungin olevan aika pieni ja mitäänsanomaton.

 

Saavuttiin Prahaan siis seiskan jälkeen aamulla, joten meillä oli koko päivä käytettävissä. Nukuttiin edullisessa hostellissa vanhan kaupungin sydämessä. Ekana yönä ärsyttävä kuorsaava mies piti hereillä ja tokana yönä sen paikan vei pelottava äijä, joka vaan tuijotti mitään sanomatta. Tästä lähtien vaan naisten huoneeseen, kiitos.

 
 
 
 

Eksyttiin sattumalta leffan kuvauspaikalle, kun metsästettiin tota hevospatsasta. Saatiin seurata kuvauksia kun oltiin ihan hiljaa. Harmi kun ei tunneta tsekkiläisiä näyttelijöitä, ehkä siellä oli just ne kuuluisimmat.

 

 
  
Yks hienoimmista nähtävyyksistä Prahan upean arkkitehtuurin ja kauniiden vanhojen rakennusten lisäksi John Lennon -seinä, eli muurinpätkä täynnä graffiteja. Beatlesjuttujen lisäksi bongattiin seinältä Breaking Bad -viittaus (nyt mäki voin avoimesti fanittaa tätä, sain just sarjan päätökseen).




Kahden hostelliyön jälkeen palattiin lähes yhdeksän tunnin päiväjunalla takas kotiin. Oli oikein mukava reissu ja kaupunki, Prahaan tulee varmasti palattua vielä joskus!


Prahan lisäksi tehtiin lokakuun lopussa isolla porukalla sunnuntaireissu läheiseen pikkukaupunkiin Łódźiin. Päivä oli erittäin sateinen ja harmaa, liikennevalot ei toiminu missään ja koko kaupunki oli autio. Tiedettiin jo etukäteen että siellä ei oo oikeastaan mitään, joten odotukset ei myöskään olleet korkealla. Ite odotin kuitenkin suuresti lapsuudesta tutun Nalle Luppakorvan tapaamista! Jostain syystä tää puolalainen vanha lastenohjelma oli hitti lähinnä Suomessa (eikä oikein sielläkään). Oli kuitenkin mahtavaa nähdä tuttu nalle poseeraamassa pääkadulla. Pitihän siinä sitten poseerata yhteiskuviin.


Łódźissa hämmästyin avoimesta tympeydestä muualta tulleita kohtaan: eräs herrasmies ostoskeskusessa haistatteli ihan päin naamaa porukan ensimmäisille, ravintolassa todettiin vaan että ei oo tilaa (vaikka pienempiä pöytiä oli vapaina ja oltais hajaannuttu) ja kahvilassa meitä estettiin siirtämästä viereisestä pöydästä yks tuoli meidän pöytään. Kaiken kruunas vielä uberit joilla kesti puolisen tuntia saapua, ja ainoastaan yks kolmesta ehti ajoissa juna-asemalle = suurin osa porukasta myöhästyi junasta (ite olin onnekkaana ekan auton kyydissä). Olipahan reissu! Parin viikon päästä pääsee taas reissaamaan kun suuntana on Amsterdam!

Kommentit