Ensimmäinen reissu
Tehtiin viiden hengen porukalla viikonloppureissu Krakovaan. Junat oli n. 100 zlotya/hlö ja majoitus (ihana Airbnb aivan juna-aseman vieressä!) 150€ (yhteensä), eli naamakohtanen reissuhinta oli vähän päälle 50€. Airbnb-kämppä on tosi kiva isolle porukalle mm. sen takia, että säästää paljon rahaa jos yhdenkin aterian kokkaa ite. Hyvin mahduttiin viis ihmistä yksiöön kun tilasta löytyi parisänky, parvisänky ja sohva(sänky) :D
Krakovassa paistoi aurinko ja lämpötila huiteli päälle kahenkympin. Oltiin vaan hienosti kaikki flunssassa, niin koululaisille tapaa käydä kun koulu alkaa. Kierreltiin vanhaa kaupunkia ja juutalaiskorttelia ja käytiin jossain linnassa. Vaikka sää helli ja Krakova oli kaunis kaupunki, tuntu ettei jotenkin vaan saanut siitä hirveesti irti. Varsovaan verrattuna turismi näky paljon selkeämmin katukuvassa (ja ravintolan palvelulaskussa, kiitti vielä siitä) ja silti tuntu ettei tekemistä sit oikeastaan ollu. Ehkä vielä joskus kokeillaan uudelleen.
Parasta Krakovassa: Banksyn teos!
Tää ekan illan burgeri oli toooodella hyvä! Makuun saattoi vaikuttaa sekin ettei oltu syöty aamupalaa enempää koko päivänä, mutta silti! Saatiin tollaset hienot kumihanskat ettei kädet sotkeennu.
Sit vähän synkempiin tunnelmiin...
Vaikka ei hirveesti ehditty Auschwitzia kierrellä niin olihan se nyt tosi koskettava paikka. Birkenaussa kierreltiin raunioita, mutta se ei jotenki ollu yhtä vaikuttavaa, kun paikalla oli vaan kivijalkoja ja ojia. Järjestelyt oli hoidettu aivan surkeesti ja henkilökunta oli todella tylyä. Muutamaan kertaan seilattiin eri ihmisillä kunnes selvis, että päästään kyllä ilmaseks sisään kuten oli netissä luvattu, mutta joudutaan odottamaan 2h. Ehdittiinpäs käydä Birkenaussa siis sillä välin.
Seuraavat reissut on jo suunnitteilla. Nyt täällä on oltu jo kuukausi ja hyvin menee vieläkin! Kirjottelen joku päivä koulusta ja Puolasta yleisesti. :)






Kommentit
Lähetä kommentti