Orientaatioviikoista arkeen



Tänään on virallisesti orientaatioviikkojen viimeinen päivä. Ehtihän näitä olla jo kaks (plus sitä ennen kuokin kämppiksen yliopiston orientaatioviikon tapahtumissa), ehkä ihan hyvä käynnistää arki pikkuhiljaa ;)

Joka päivä oli siis tarjolla muutamia eri tapahtumia ja/tai bileitä. Kunnianhimoisesti ajattelin että otetaan tästä kaikki irti, mutta todellisuudessa osallistuin vaan pieneen osaan tapahtumista. Kävin pubivisassa, kampuskierroksella, speed friendingissä, stand-up-esityksessä ja muutamissa bileissä. Välillä ei oo jaksettu mennä virallisiin tapahtumiin vaan on vaan hengailtu pienemmällä porukalla. Käytiin myös katsomassa Chopin-ulkoilmakonserttia Łazienki-puistossa, Chopinin patsaan äärellä.




Pikkuhiljaa sitä alkaa hahmottamaan ne omat lähi- ja lempiruokakaupat sekä mistä mitäkin saa. Täällä ei oo mitään hyvää Prismaa josta sais normituotteiden lisäksi kaiken kaurajuomasta härkikseen, koska vegebuumi ei oo niin iso. Varsova siis on yksi Euroopan top 10:stä vegaanikaupungista, mutta tää näkyy vaan ravintoloiden tarjonnassa. Vähän on ikävä Suomen ruokakauppojen vegevalikoimia! On täälläkin kaupoissa pienet hyllyt tiettyjä tuotteita, mutta valikoimat on aika huonot. Enemmän valikoimaa löytyy erillisistä ekokaupoista, mutta hinnatkin on toki aika korkeat. Hyvin oon silti pärjänny, ei hätää äiti!


Kuten ylläolevista kuvista voi päätellä, lempipaikka (Manekin) ainakin pannareiden osalta on jo löytynyt :D Lisäksi on tullu testattua vegeravintoloita (sekä terveellisiä että street food -tyylisiä), puolalaisia milk bareja eli halpoja ruokaloita sekä tänään yks sushiravintola. Sushi oli tähän astisista aterioistani kallein, 48 zlotya (n. 11€). Milk bareista saa yleensä perusruokaa 3-12 zlotyn hintaan (eli ei paljon mitään!). Tässä mun lähellä on kauppahalli, jossa on ravintoloita joka makuun ja keskellä yhteiset pöydät - ei siis tarvii syödä samaa kuin pöytäkaverit!


Asunto on edelleen tosi kiva! Viimeinenkin kämppis on saatu taloon ja arki on lähteny rullaamaan mukavasti. Odotin kimppakämpän olevan isompi shokki kuin mitä se oikeesti onkaan ollut. Joskus onkin ihan mukavaa syödä aamupalaa yhdessä tai jutella jonku kanssa kokatessa. Yks vessa ja suihku on myös riittäny aivan hyvin neljälle ihmiselle (ainakin vielä!). Tästä pääsee julkisilla aivan minne tahansa, ja bileistä oon tullu takas Uberilla joka on maksanu sen 10-12 zlotya (n. 2,5€). Bussit vaan saattaa olla aika epäluotettavia aikatauluissaan. Lisäksi yks yö olin tulossa bussilla kotiin, matkaa oli vaan yks pysäkki. Kuski vaan ei pysähtyny vaikka painoin stoppia, seuraavalla pysäkillä pysähty muttei avannu ovia ja vasta kolmannella pääsin pois, lähtöpaikasta tuplasti kauempana kotoa. No, nää on näitä jänniä vaihtarikokemuksia.


Täällä oli yks päivä iso mielenosotuskulkue, n. 11000 ihmistä. Kyseessä oli ilmeisesti poliisien (ja palomiesten tms..?) kannanotto pieniin palkkoihin. Oltiin siirtymässä yliopistorakennuksesta toiseen luennon takia ja jouduttiin kulkemaan hetken kulkueen kanssa kun muita reittejä ei ollut. Melu sattu korviin kun ihmiset puhalsi torviin (oho kato, rimmas!). Ei silti voinu pitää käsiä korvilla: kokeilin hetken niin joku poliisisetä lähesty mua katsoen silmiin, tuli aivan viereen ja puhalsi torvea suoraan mun korvaan. Sillä korvalla ei sit hetkeen kuullukaan mitään, ehkä se yritti vaan auttaa. Oli siellä joillaki jotain savupommejakin, hirveitä pamauksia kuulu. Onneks oltiin yliopistolla loppupäivä niin ei tullu törmättyä näihin uudestaan.



Mainituista kommelluksista huolimatta täällä kuitenkin siis menee oikein hyvin! Tästä se arki tosiaan vasta lähtee käyntiin ja tapahtumat vähenee. Onneks löysin jo mukavan tankotanssisalin ja hankin kuntosalikortin, jolla pääsee kymmeniin eri saleihin (joissakin on uima-allas, trampoliiniosasto ja jopa kiipeilyseinä!). Ei tää siis pelkkää syömistä tuu olemaan! Edessä siintävä talvi ei pelota mua ollenkaan niinkuin noita etelästä tulleita, jotka hytisee jo nyt toppatakeissaan. Ja tänäänhän oli siis 21°C. Mikä oli kyllä vähän ihmeellistä, kun viikolla monena päivänä asteet on pyöriny siinä 10-15°C mailla. Ens viikolle on kuitenkin luvattu perus suomalaista kesäkeliä eli nippanappa kahtakymppiä, tosi kiva!

 


Kommentit

  1. En oo huolissanani mutta syö lapseni possua ja kanaa tai edes kalaa😄 toi torvipoliisi oli ihan torvi.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti